Nu alle scholen voorlopig gesloten blijven, word je als docent uitgedaagd om zo goed mogelijk onderwijs op afstand te geven. Het omschakelen naar nieuwe vormen van lesgeven vergt heel wat van je creativiteit!

Hieronder geven we je een aantal handreikingen hoe je de lesmodules van Beeldkraken in kunt zetten in tijden van thuisonderwijs:

Thuis kritisch kijken naar beelden

De leerlingen kunnen zelfstandig de afbeelding proberen te kraken door aan de slag te gaan met de vragen bij INTRO. De antwoorden kunnen ze naar jou mailen.

Je kunt natuurlijk ook aangeven dat er samengewerkt mag worden door middel van videobellen en dat leerlingen per twee- of drietal hun antwoorden inleveren.

Heb je een kanaal waarop je met de klas of een groepje kinderen online contact hebt? Dan kun je de afbeelding ook online met elkaar bespreken! Laat de leerlingen eerst zelf het werkblad bij INTRO invullen en bespreek het daarna na tijdens het videocontact.

Meer doen met het thema

Hebben de leerlingen de afbeelding over de oorlog, pesten of de eerste auto goed bekeken en begrepen wat de maker met het beeld wil zeggen? Dan kunnen ze dieper ingaan op het onderwerp met de opdrachten bij VERWERKING.

Ga op zoek naar een verwerkings- of verdiepingsopdracht die leerlingen ook digitaal kunnen maken. Dat zijn er heel wat.

Leerlingen kunnen hun antwoorden digitaal insturen. Of een discussie-opdracht maken met behulp van een videochat-app. Ook een creatieve opdracht leent zich voor thuisonderwijs: laat leerlingen hun werk insturen door een foto, filmpje of presentatie van het eindresultaat te sturen.

Speciale lesmodule

Kijk eens naar de nieuwste module ‘De onzichtbare vijand’ over de coronacrisis en de Mexicaanse griep. Deze is speciaal voor het thuisonderwijs in deze tijd gemaakt.